מיצירתיות לשינוי
שינוי בחיים לשם בניית העתיד הרצוי, הינו פרדה מהרגלים ישנים, לפעול בדרכים אחרות, ליצור קשרים חדשים, לשמור במודע את הרצון ליצירת השינוי ובכל יום להתעורר למודעות שהיום אעשה דבר אחד שהוא שונה ממה שאני רגיל לעשות ביומיום.
כילדים כולנו למדים שלכל בעיה יש מספר פתרונות מצומצם, או במילים אחרות אנחנו לומדים לחשוב חשיבה אורכית. המטרה בלפתח חשיבה יצירתית היא לתרגל, חשיבה רוחבית, ללמד את עצמנו לשאול בכל פעולה: איך אני יכול לפעול אחרת? מה הייתי עושה אם זה היה אפשרי? מהי תכנית הפעולה שלי?
יצירתיות לשינוי יקבל ביטוי, אם לומדים להיפרד מהרגלים לא מקדמים לטובת הרגלים שימנפו אותנו בחיים. בדומה לניקיון יסודי, בו מגלים במעמקי הארון פריטי לבוש שלא השתמשנו בהם במהלך השנה שחלפה, כך קיים בכל אחד מאתנו הרגלים ישנים שאינם משרתים אותנו יותר ומחכים ל/ניקיון/ יסודי ע"מ לפנות מקום לטובתם של הרגלים חדשים.
/תלכו לאיבוד לפחות פעם ביום/, נהג להגיד המרצה שלי, /תרגישו את התחושה הנעימה של גילוי מקומות חדשים, נתיבים אחרים/. כל יום עשו משהו שונה ממה שאתם רגילים לעשות, שנו את מיקום הכיסא בעת הארוחות, שנו את מיקום הסכו"ם , שנו תסרוקת, אמרו /כן/ לסיטואציות בהם אתם רגילים להגיד /לא/, כיד הדמיון והיצירתיות.
המפתח לחולל שינוי טמון בהצבת /מטרה וחזון לחייכם/ - איך אתם רואים את חייכם בשנה הבאה? כתבו את החזון, נסו לדמיין אותו, במה חייכם יהיו שונים אם תשיגו אותו? וכעט חשבו על 10 דרכים בהן תוכלו להשיג אותו. הפתרונות לא חייבים להיות ישימים (חשיבה רוחבית) ולמרות זאת עצם הבעתם על הכתב מגרה את היצירתיות ואת החשיבה ומקנה גמישות מחשבתית ומקרב אתכם צעד נוסף להשגת החזון.
שיטה נוספת לפיתוח היצירתיות היא לדבר /מילים מעצימות/ ולא /מילים חוסמות/. לדוגמה: במקום להגיד /אני בבעיה/, תגידו /אני בהתנסות-אני מאותגר/. במקום /אני מוכרח-חייב/ תגידו /אני בוחר/ לא עוד /הוא הורג אותי/ אלא /הוא אתגר גדול/. כדרכן של מילים מעצימות הן מגרות את היצירתיות ומשנות את החשיבה השלילית. כל פעם שתבחרו להתנהג באופן יצירתי ותצליחו להשתחרר מדפוס התנהגות שגרתית, תתקרבו צעד נוסף לתחושת עצמה, חיזוק הביטחון העצמי, העלאת תחושת המסוגלות ותחושה שאני מנהל את חיי ולא החיים מנהלים אותי.
דרך טובה נוספת לשינוי בהרגלים היא /לקחת שותפים לדרך/. עצם שיתוף הקרובים וחברים בחזון ותכניות העתידיות יוצר הכרזה ומחויבות בפני האחר ומדרבן להמשיך בדרך החדשה שבחרתם ללכת בה, אף שלפעמים הדרך קשה.
בניהול חשיבה יצירתית, תתפקדו בצורה יעילה בשבילכם ללא דאגה ממה חושבים עליכם הסובבים. אל תלכו בזרם - יצירתיות פירושה הפעלת רעיונות /אחרים, מקוריים/ לפתרון בעיות, אף שלעיטים פתרון כזה או אחר יכול להוביל לטעות. אדם בעל מחשבה יצירתית לא יפחד מטעויות. זכרו – אם לא תנסה לא תטעה ולעולם לא תדע אם היה אפשר גם אחרת.
/שינוי/, הינו יציאה מהשגרה ומאזור הנוחות למען השגת המטרה רצויה והמפתח לשינוי טמון בכל אדם.
שדה של תפוח אדמה- סיפור על חשיבה יצירתית
לאיכר אחד היו שני בנים ולרוע מזלו שניהם ישבו בכלא. בסתיו, עת החריש, כתב האיכר לבנו בכורו: בני היקר, הגיעה עת החריש, אתה ואחיך אינם, אני לבדי ולא אדע איך ואם בכלל אצליח לחרוש את השדה, לו יכולת להיות כאן לעזרי.
הבן קיבל את המכתב ובעיניים דומעות הגיש את המכתב למנהל הכלא וביקש חופשה למספר ימים כדי לעזור לאביו, אך בקשתו נענתה בסירוב. כתב מכתב לאביו: אבי היקר, הגשתי בקשה לחופשה כדי לעזור לך אך נעניתי בסירוב. מצטער.
בניסיון האחרון ומשלא נותרה לו ברירה, שלח הזקן לבנו הצעיר את אותו המכתב. בסיום קריאת המכתב, הבן לקח עט ונייר והחל כותב: אבי היקר, את השלל מהשוד האחרון החבאתי בשדה, שלא תעלה על דעתך לחרוש את השדה ויהי מה.
למחרת היום כ- 100 שוטרים, התייצבו בשדה של הזקן, והחלו לחפש את המטמון המוחבא, כאשר חורשים במרץ רב כל סנטימטר של האדמה. בסוף היום עזבו השוטרים את השדה בידיים ריקות כשמאחוריהם שדה חרוש ומוכן לזריעה.
האב ההמום העלה על הכתב לבנו את אשר התרחש, וזה כתב לו תשובה עם חיוך : אבי היקר, זה המעט שיכולתי לעשות עבורך מתוך הכלא.
בוסתנאי פריבה
פריבה בוסתנאי B.A, מאמנת אישית, מאמנת ADD מוסמכת, חברה בלשכת המאמנים הישראלית (איק"א), עובדת עם לקוחות פרטיים ומקיימת סדנאות וקבוצות לנשים וגברים בנושאים שונים. בין קהל לקוחותיי נמנים-בעלי הפרעות קשב,זוגות נשואים,הורים,דורשי עבודה ועוד.